7ος Γρίφος: «ΠΟΙΑ; ΠΟΥ; ΠΩΣ;» - Η Αρκούδα
Λύση του γρίφου
Θεματική ενότητα: Η Αρκούδα
Σύνδεση της θεματικής ενότητας με τα σχολικά εγχειρίδια και προτάσεις διδακτικής αξιοποίησης
7ος Γρίφος: «ΠΟΙΑ; ΠΟΥ; ΠΩΣ;» - Η Αρκούδα
Ο τελευταίος γρίφος μάς μεταφέρει στο Καταφύγιο της Καφέ Αρκούδας στο Νυμφαίο. Και εδώ τα παιδιά χρειάζεται να χρησιμοποιήσουν την παρατηρητικότητά τους.
Και πάμε τώρα στον γρίφο:
Λύση του γρίφου
Θεματική ενότητα: Η αρκούδα
©Κ. Τσακαλίδης/Αρχείο ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ
Πληροφορίες για την καφέ αρκούδα
ΑΡΚΟΥΔΑ
Καφέ αρκούδα (Ursus arctos), φυλλάδιο
Μελέτη του Είδους Προτεραιότητας Ursus arctos (αρκούδα) για τον καθορισμό προδιαγραφών διαχείρισης
Επιστημονική έρευνα για την αρκούδα
Ερευνώντας τη συμπεριφορά των αρκούδων: Σημάδεμα των στύλων της ΔΕΗ
Ανάκαμψη του πληθυσμού των αρκούδων στην Ελλάδα κατέγραψε η επιστημονική ομάδα του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ
Περίθαλψη και τροχαία ατυχήματα
Περισσότερες πληροφορίες:
ΟΜΑΔΑ ΕΠΕΜΒΑΣΗΣ & ΚΤΗΝΙΑΤΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ
Ακόμα ένα τροχαίο με αρκούδα στην περιοχή Κλειδί Αμυνταίου
Ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ απελευθέρωσε αρκούδα που πιάστηκε σε παράνομη παγίδα
Το αρκουδάκι που πυροβολήθηκε στο Μέτσοβο εξετάζεται στην Κτηνιατρική Σχολή του ΑΠΘ
Ο Ushko ο μαχητής της ζωής!
Ο USHKO ΚΑΙ Ο ΡΩΜΟΣ ΣΤΟΝ ΑΡΚΤΟΥΡΟ
Ο Ushko στον ΑΡΚΤΟΥΡΟ
Σήμερα ο Ushko έχει προσαρμοστεί απόλυτα στον νέο τρόπο ζωής του και μας αποδεικνύει καθημερινά πόσο μεγάλος μαχητής είναι!
Αιχμάλωτες αρκούδες
Ολοκληρώθηκε η μεταφορά των λύκων και των αρκούδων από το Ζωολογικό Κήπο Θεσσαλονίκης
Ανατροφή και επανένταξη στη φύση ορφανών αρκούδων
Απρίλιος του 2011
Ορφανό αρκουδάκι… βρέθηκε στην Καστοριά
Το αρκουδάκι θα μεγαλώσει χωρίς τη μαμά του…
Τα δύο αρκουδάκια θα μεγαλώσουν μαζί και στη συνέχεια παρέα θα επανενταχθούν στη φύση.
Απρίλιος του 2011
Τα αρκουδάκια εξετάζονται από την ειδική Κτηνίατρο της Κτηνιατρικής Σχολής του ΑΠΘ Νατάσα Κομνηνού και διαπιστώνεται ότι αναπτύσσονται φυσιολογικά και είναι απολύτως υγιή. Η καθημερινή τους φροντίδα γίνεται αποκλειστικά από τους φροντιστές του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ, Μελίνα Αυγερινού και Κώστα Στεφανίδη, ενώ δεν επιτρέπεται η προσέγγισή τους από οποιοδήποτε άλλο μέλος του προσωπικού του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ για να μην συνηθίσουν την ανθρώπινη επαφή.
Οι πρώτες ημέρες του Τζον κ του Νικήτα
Ιούλιος 2011
Ο Little John και ο Νικήτας έτοιμοι για το επόμενο βήμα
Στο νέο τους περιβάλλον ενθουσιάζονται και αμέσως αρχίζουν τα παιχνίδια. Τους αρέσει πολύ να σκαρφαλώνουν στα δέντρα και να πλατσουρίζουν στην ειδική πισίνα τους. Εξακολουθούν να τρέφονται με γάλα, αλλά στη διατροφή τους έχουν προστεθεί και τα λαχανικά, οι ρίζες και άγρια φρούτα του δάσους.
Ο John και ο Νικήτας ενθουσιάστηκαν με το νέο τους περιβάλλον
Νοέμβριος 2011
Καλοκαιρινές διακοπές τέλος για τα αρκουδάκια
Τελευταίες ετοιμασίες για τα δύο αρκουδάκια
Ιανουάριος 2012
Ναι! Ναι! Κοιμήθηκαν! Αρχίζει σε λίγο η διαδικασία επανένταξης.
Έτοιμοι για… χειμέριο ύπνο ο Μικρός Τζον και ο Νικήτας
Σάββατο 21/01/2012
Επιστροφή στη φύση… για τον Μικρό Τζον και τον Νικήτα!
Η επιχείρηση επανένταξης του Μικρού Τζον κ του Νικήτα
Οι πρώτες μέρες του Τζον και του Νικήτα στη νέα τους φωλιά όπως καταγράφηκαν από την κάμερα που τα παρακολουθούσε
Ο Μικρός Τζον και ο Νικήτας στη νέα τους φωλιά
Λίγη ώρα μετά την επανένταξή τους στη φύση εξερευνούν τη νέα τους φωλιά όπου θα περάσουν το υπόλοιπο του χειμώνα.
Ο Μικρός Τζον & ο Νικήτας προσπαθούν να βολευτούν
Ο Μικρός Τζον και ο Νικήτας προσπαθούν να βολευτούν μέσα στη φωλιά τους λίγη ώρα μετά το τέλος της επιχείρησης επανένταξης.
Ο Νικήτας κοιμάται στη φωλιά του
Ο Μικρός Νικήτας κοιμάται μέσα στη φωλιά του, ξυπνάει για λίγο και τελικά ξαπλώνει και πάλι.
Ο Νικήτας μυρίζει την κάμερα!
Ο μικρός Νικήτας ξυπνάει και εξερευνά την κάμερα που είχε τοποθετηθεί από τον ΑΡΚΤΟΥΡΟ στη φωλιά τους!
Ο Νικήτας δεν αφήνει τον Τζον να κοιμηθεί
Ο Νικήτας μυρίζει τον χώρο δίπλα στον Μικρό Τζον και δεν τον αφήνει να κοιμηθεί. Στιγμιότυπο από την πρώτη μέρα που τοποθετήθηκαν στη φωλιά τους.
Μάρτιος 2012
Και μετά από αυτές τις περιπέτειες στη φωλιά τους τα δύο αρκουδάκια ξυπνούν φυσιολογικά και περνούν τις πρώτες τους μέρες ελεύθερα στην φύση, εκεί όπου ανήκουν.
Ξύπνησαν και ο Μικρός Τζον και ο Νικήτας!
και παρέμειναν για αρκετό καιρό αχώριστοι και αγαπημένοι....
Ο Μικρός Τζον και ο Νικήτας αχώριστοι και στη φύση!
Και για επίλογο
Οι άνθρωποι που τα φρόντισαν, η Μελίνα Αυγερινού και ο Κώστας Στεφανίδης εξιστορούν την ιστορία του Τζον και του Νικήτα ενώ ο επιστημονικός υπεύθυνος του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ Δρ. Αλέξανδρος Καραμανλίδης αναφέρεται στο μεγάλο αυτό εγχείρημα.
Σωτηρία από τον ΑΡΚΤΟΥΡΟ για δύο ορφανά αρκουδάκια από το Μαυροβούνιο
Το Καταφύγιο της Καφέ Αρκούδας στο Νυμφαίο
Περισσότερες πληροφορίες για το Καταφύγιο της Καφέ Αρκούδας
Καταφύγιο της αρκούδας
Ξύπνησαν οι αρκούδες στο Καταφύγιο
Η Κατερίνα κάνει βόλτες στο καταφύγιο
ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ: Ο Duke "σαμποτέρ"
Ο Κυριάκος λούζεται, λιάζεται και... ξύνεται
Σύνδεση της θεματικής ενότητας με τα σχολικά εγχειρίδια και προτάσεις διδακτικής αξιοποίησης
Για το Δημοτικό
Στον Οδηγό Ανάπτυξης Διαθεματικών Δραστηριοτήτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης- Οδηγός Δασκάλου, ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ – ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ. Εκδ. ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΩΝ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ»:- Γίνεται αναφορά στην καφέ αρκούδα στο κεφάλαιο «Χλωρίδα και πανίδα του τόπου», σελ. 54 και στο κεφάλαιο «Μέτρα προστασίας της χλωρίδας και της πανίδας», σελ. 55.
- Στο κεφάλαιο «Επιπλέον δραστηριότητες» σελ. 125 προτείνεται ως μελέτη περίπτωσης το θέμα «κίνδυνος εξαφάνισης της καφέ αρκούδας»
Για το Γυμνάσιο
Βιολογία - Βιβλίο Μαθητή (Εμπλουτισμένο), Α’ Γυμνασίου
Αναφορά στις βιολογικές λειτουργίες της καφέ αρκούδας.
Βιολογία Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, Βιβλίο εκπαιδευτικού. ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ. Εκδ. ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΩΝ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ»
Στη σελ. 132 προτείνεται το Φύλλο Εργασίας 7.1, που αναφέρεται σε στοιχεία της βιολογίας της αρκούδας και στη σελίδα 134 προτείνεται η αξιοποίηση του Φύλλου αυτού με τίτλο: ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΜΕ... ΑΡΚΟΥΔΕΣ
Για το Λύκειο
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ, Α’ ΕΠΑΛ, ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ. ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ. Εκδ. ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΩΝ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ»
Κείμενο: H τελευταία αρκούδα της Πίνδου, Δ. XATZHΣ, σελ. 87
Βιολογία Β' Γενικού Λυκείου - Βιβλίο Μαθητή
Στην ενότητα Η «ΔΙΑΚΟΠΗ» ΤΗΣ ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ» γίνεται αναφορά στη βιολογική λειτουργία του χειμέριου ύπνου της αρκούδας.
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (Α' Γενικού Λυκείου) - Βιβλίο Μαθητή (Εμπλουτισμένο)
Κείμενα: Ιερά οδός, Άγγελος Σικελιανός
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (Β΄ Γενικού Λυκείου) - Βιβλίο Μαθητή (Εμπλουτισμένο)
Κείμενο: Αρκούδα, Μιχαήλ Μητσάκης
Νεοελληνική Λογοτεχνία (Γ΄ Γενικού Λυκείου - Θεωρητικής Κατεύθυνσης - Θετικής Κατεύθυνσης επιλογής) - Βιβλίο Μαθητή (Εμπ.)
Κείμενο: Η Σονάτα του Σεληνόφωτος, Γιάννης Ρίτσος
- Δείτε τις εργασίες των μαθητών της Β’ Τάξης Γενικού Λυκείου Νέου Σκοπού Σερρών για τα κείμενα Αρκούδα του Μιχαήλ Μητσάκης και Η Σονάτα του Σεληνόφωτος του Γιάννη Ρίτσου
ΖΩΑ ΣΕ ΑΙΧΜΑΛΩΣΙΑ [Β΄ Λυκείου Ν. Σκοπού Σερρών 2010]
Συμπληρωματικές πηγές για την αρκούδα-χορεύτρια και τα άγρια ζώα σε αιχμαλωσία:
1) Τραγούδι: Mikis Theodorakis - Thanassis Moraitis / Η αρκούδα
2) Ντοκιμαντέρ: «ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ» (για την αρκούδα στα λεπτά 4:48-9:35)
Το βλέμμα: Σειρά ντοκιμαντέρ με θέμα τα ζώα και τη σχέση τους με τον άνθρωπο.
3) Έλσα Σουσούνη, Η αρκούδα Καλλιστώ. Διήγημα
Ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ εμπνέει τους μαθητές
- Μπορείτε να παρακολουθήσετε στο μάθημα των αγγλικών το παρακάτω βίντεο για τη σημαντική συμβολή των αρκούδων στη διατήρηση της βιοποικιλότητας και τη σχέση του είδους με τον άνθρωπο.
- Πόσο μοιάζουμε;
Δημιουργήστε εικόνες με μηνύματα (meme) και στείλτε ευχές, συναισθήματα ή χιουμοριστικά μηνύματα στους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές σας με θέμα την αρκούδα. Ζητήστε και τη συνδρομή του εκπαιδευτικού της Πληροφορικής. Εμείς δημιουργήσαμε για εσάς ένα κείμενο με εικόνα και μια κινούμενη εικόνα για να σας ανοίξουμε την όρεξη. Σας δίνουμε επίσης πολλές φωτογραφίες σχετικές με τη δραστηριότητα αυτή.
Για το πώς να δημιουργήσετε μια εικόνα με κείμενο ή μια κινούμενη εικόνα δείτε εδώ.
Φωτογραφίες για να δημιουργήσουν εικόνες με γραπτά μηνύματα (meme) οι μαθητές/τριες
Κινούμενη εικόνα, φωτογραφίες
- Και αν θέλετε να συνεχίσετε μπορείτε να δημιουργήσετε και ιστορίες και να φτιάξετε κόμικ. Παρακάτω σας παραθέτουμε ένα με διαλόγους και τη σειρά εικόνων χωρίς τους διαλόγους για να το δώσετε στους μαθητές και στις μαθήτριες είτε τυπωμένο είτε σε ψηφιακή μορφή για να γράψουν το δικό τους κόμικ.
Για τη δημιουργία κόμικ δείτε εδώ
- Διδακτικά σενάρια από το ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ
ΑΡΚΟΥΔΙΑΡΗΣ, ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ (Δημοτικό, Γυμνάσιο)
Η ΚΟΙΛΑΔΑ ΤΗΣ ΒΑΛΙΑ ΚΑΛΝΤΑ, ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ (Γυμνάσιο, Γενικό Λύκειο)
-
Ιστοσελίδα της Περιβαλλοντικής Ομάδας του Γενικού Λυκείου Μακροχωρίου: Ποικίλες πληροφορίες, φωτογραφίες, άρθρα, βίντεο αλλά και διασκεδαστικά κουιζ όπως το Εσύ πόσο καλά ξέρεις την αρκούδα;. Μια ομάδα με όρεξη για αναζήτηση, δημιουργία, προσφορά αλλά πάνω από όλα με κέφι και ζωντάνια!
- Μεταπτυχιακή εργασία: Η Καφέ αρκούδα στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα: Εκπαιδευτική Τεχνολογία και Ανάπτυξη Ανθρωπίνων Πόρων
- Εργασίες και δημιουργίες μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών
Δημιουργία βίντεο: Μπέττυ Γιαννακοπούλου
Ακροστιχίδες, λαβύρινθοι, ερωτήσεις κλειστού τύπου και πολλές άλλες δραστηριότητες για την καφέ αρκούδα από το ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΒΡΟΝΤΟΥΣ ΠΙΕΡΙΑΣ
Σταυρόλεξο για την καφέ αρκούδα
Οι δύο φίλοι και η αρκούδα - Μύθοι του Αισώπου - 17ο Δημοτικό Σχολείο Λάρισας
Μια εργασία των μαθητών των τμημάτων ΣΤ1 και ΣΤ2 του 17ου Δημοτικού Σχολείου Λάρισας για το 3ο Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας. Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του σχολείου!
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΟΡΜΥΛΙΑΣ: Ψηφιακό Κόμικ - Ο λαθροκυνηγός και η αρκούδα
Βίντεο Δημοτικού Νέου Μαρμαρά, Στ2 Αρκούδα
Εικαστικό έργο των μαθητών Διαπολιτισμικών Σχολείων της Μενεμένης εκτίθεται σε δημόσιο κτίριο!
Έργο που εκτίθεται στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης από μαθητές και μαθήτριες του 3ου και του 5ου Διαπολιτισμικού Σχολείου Μενεμένης το σχολικό έτος 2010-11.
Καφέ αρκούδα, 1ο Δημοτικό Σχολείο Πυλαίας
11ο Δημοτικό Ηλίου: «Γνωρίζουμε τα ζώα»: ΚΑΦΕ ΑΡΚΟΥΔΑ
Καφέ αρκούδα, 9o ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΤΟΛΕΜΑΙΔΑΣ Τμήμα ΣΤ2
SCHOOLIKI 2010-2011: εκπαιδευτικό ιστολόγιο για το δημοτικό σχολείο
Οι φίλοι μας ο Τζον και ο Νικήτας